Hva er det Ryanair gjør som setter flybransjen på hodet?

Hvis du ønsker deg forståelsefulle flyvertinner og en klapp på skulderen, så ikke ta Ryanair. Men hvis du skal rimelig avgårde og uten forsinkelser, er Ryanair en god ide - og en rimelig en. Mens SAS og andre gamle kjemper blør, tjener Ryanair penger på rett å slett gjøre jobben folk bruker flybransjen til - å flytte seg.


I går kunne jeg følge med hvordan man effektivt håndterer køen foran toalettet nå pilotene har et nødvendig ærend:

Plutselig går varsellyset for fasten seatbelt på, og alle som står å venter på å komme på toalettet blir raskt sent tilbake til sine stoler. Noen protester, og da svarer flyvertinnene bryskt please sit down mens de peker først på lyset og så et stolene. De går ikke inn i en diskusjon om selve problemet. 

Da alle har satt seg, kommer en av flygerne som skal på toalettet. Når han er vel inne i sin cockpit igjen, går varsellyset av, og folk strømmer til køen på nytt. Og de korrekte, men bryske vertinnene forsetter å pakke sammen.

Jeg ser at flyvertinne er slitne. Jeg vet de jobber hardere enn de fleste og får dårlig betalt. Men de håndterer sikkerhet og holder orden. Og de holder maska. Og de er høflig uvennlige som bare engelsmenn kan være. Men de vet også at det er tusenvis som venter på jobben deres den dagen de slutter.

Den yngste vertinna fulgte oss ut av flyet på flyets egen trapp, helt bort til et slags fortau. Good work, sa jeg da jeg passerte henne, og hun lyste opp.

Ryanair i et nøtteskall: flytte personer så billig, sikkert og presist som mulig!

Hvis noen leser ordene “disruptive innovation” mellom linjene, leser de rett. Det aner meg at Ryanair følger mye av Clay Christensens teorier.

Populære innlegg fra denne bloggen

InvestorForum by VentureLab in Oslo a success story #startups

10 argumenter mot EUs datalagringsdirektiv

Statsbudsjettet 2010 og steinerskolene