Hva er den egentlige forskjellen på høstens nettbrett?

Google selger allerede et godt 7’ nettbrett, Nexus, og Microsoft og Amazon har annonsert sine nye som kommer i oktober/november. Rykter vil ha det til at Apple kommer med en iPad Mini i oktober.
Alle nettbrettene synes å være utmerkede mht spesifikasjoner og pris. Og brukerne står ovenfor en vanskelig oppgave når de skal velge. Horace Dediu i Asymco satte meg på sporet i å se hvilken jobb nettbrettene skal gjøre for oss. Jeg har valgt å se markedet som fire mobile plattformer, eller «Eco-systemer», som de også kalles.

Jobben de skal gjøre speiles i de fire plattformene: Apple, Google, Amazon og Microsoft.
Hver av plattformene har sine egne mål og prioriteringer. «Follow the money!» er en metode som kan benyttes for å finne ut hvordan de prioriterier. Litt røft sagt ser det for meg ut som:
  • Apple vil selge maskinvare
  • Google vil selge bedre brukerprofiler til annonsører
  • Microsoft vil selge programvare og tjenester
  • Amazon vil selge media og andre varer
En ser tydelig valgene som tas i de forskjellige plattformene når en ser på prisingen av det de leverer. Apple leverer dyr maskinvare. De andre vil tjene penger på annonser, programvare eller media, og er villige til å selge nettbrettene sine til tilnærmet selvkost. Apple selger derimot sitt innhold og programvare til selvkost.
Amazon og Apple tjener på at deres maskiner er oppdatert til nyeste versjon. Google og Microsoft derimot, prøver å gjøre seg uavhengig av versjoner, og legger lite vekt på oppdateringer.
Fire jobber som plattformene vil ha utført trer frem:
  • produsere innhold og programvare
  • forbedre våre brukerprofiler for å selge de til annonsører
  • gi Windows og Office et fortsatt liv
  • salg av media og andre varer.
Andre produsenter må prøve å levere til disse fire plattformene som primært løser forskjellige oppgaver, nemlig:
  1. Post-PC. Apple vil gjenskape den Personlige Computer, som skal gjøre oss mer produktive enn vi noen sinne kunne blitt på en PC. Samtidig skal vi kunne bruke både Google, Microsoft og Amazon sine tjenester både i nettleser og i apper, like godt eller bedre enn andre.
  2. Nettleser. Google lever av å selge brukernes profiler til annonsører. For de er det viktigste at en bruker alle deres tjenester, helst i en nettleser.
  3. Office. Microsoft lever av å selge programvare til PCer, og må sikre sin fortsatte eksistens med å lage et alternativ til iPad og en hybrid av iPad og laptop. Den første for Office og den andre for vanlig PC programvare.
  4. Mediaforbruk. Amazon vil at vi skal ha et brett for å bruke deres media. De konsentrerer seg om Nord-Amerika og noen store markeder i Europa som England og Spania. De vil at en skal kunne bruke deres dingser i opp til fem år. Amazon har en tidlig utgave av Android, som de har optimaliser for forbruk av media.
Apple og Amazon står med dette frem som gode første-valg. Begge satser på media-forbruk. Apple satser også på produksjon av innhold og programvare. Amazon satser på lave priser og Apple på kvalitet, brukervennlighet og design.
Google satser på å ta med seg nettleserens fordeler til nettbrettene og Microsoft på kontinuitet med den gamle PC verdenen.
Forskjellene mellom hva nettbrettene skal gjøre, påvirker hva som er den mest hensiktsmessige plattformen:
Er du kreativ Apple et godt valg. Ser du deg som en forbruker kan du velge Amazon eller Apple. Hvis du skal fortsette med Office resten av livet, så er Microsoft et alternativ. Men hvis du bare skal ha et billig skall til nettleseren din, og aksepterer at Google selger din data-profiler, kan Google Nexus være det rette.

Populære innlegg fra denne bloggen

InvestorForum by VentureLab in Oslo a success story #startups

10 argumenter mot EUs datalagringsdirektiv

Statsbudsjettet 2010 og steinerskolene