Hvilken jobb en hovedbok kan hyres til å utføre? 2. versjon

∑  Jeg øver meg fremdeles på Clayton Christensen sin “Job to be done” metode for å finne ut hvordan regnskap kan skapes på nytt for vår mobile hverdag.

Første versjon skrev jeg bare som tekst. I andre versjon lagde jeg så et “Mindmap”. Jeg gikk så igjennom kartet og teksten, og klarte å forenkle begge deler. Under er dent nye teksten. Nederst et bilde av Mindmap-ett:

Hovedbok er et sett med jobber som egner seg for å dokumentere, kvalitetsikre og presentere flytting av ressurser:
  • Ressurser
  • kan være penger, varer, timer, tjenester. De forefinnes typisk innenfor økonomisystemer eller Enterprise Resource Planning og finans.

Hovedbok hyres innenfor regnskap, budsjett, prognose, varelager, lønn, reskontro, fakturering, megling, portefølje (forsikring, reassuranse, lån, pensjon) for å skape forståelig informasjon. 

Hovedboks jobber omfatter blant annet:
  • Dokumentering: ny registrering og endringer, kategorisering, regler, lagring, sporing
  • Kvalitetssikring: re-kategorisering, spesifisering, avstemming, periodisering,
  • Presentasjon: sum, sum-summer, kjernerapporter (dagbok, saldoliste hovedbok, resultat og balanserapport, MVA).


Ganske kort og komprimert og lett å gå videre med. Grafisk derimot er det hele enda ganske så komplisert!


Deler av ERP og finans hyrer GL til å dokumentere, kvalitetsikre og presentere ressurser.
Klikk for å fortørre.


Jeg har tenkt å avslutte øvelsen med en ny gjennomgang, og så skrive siste versjon på engelsk.
Jeg arbeider også med på den ene siden definere hovedbok innenfor ERP, og på den andre siden gå enn grundigere undersøkelse av hovedboks tre søyler; dokumentasjon, kvalitetssikring og presentasjon.

Hva som er lokalt og hva som er globalt innenfor finans er viktig å klargjøre. Ingen har lyst til å skape en organisasjon som SAP for kunne gjøre regnskap lokalt.

Når vi kommer så langt kan vi nærme oss de humanistiske aspektet av regnskap, de elementer som betyr noe for den eneste aktøren Steve Jobs har sagt vi skal interessere oss for: sluttbrukeren.

Populære innlegg fra denne bloggen

InvestorForum by VentureLab in Oslo a success story #startups

10 argumenter mot EUs datalagringsdirektiv

Statsbudsjettet 2010 og steinerskolene