Hvilken jobb en hovedbok kan hyres til å utføre? @ClayChristensen
∑ Jeg øver meg på Clayton Christensen sin “Job to be done” metode for å finne ut hvordan regnskap kan tenkes på nytt for vår mobile hverdag. Dette er nytt for meg, og jeg vet jeg vil gjøre feil. Så mitt ønske er at du finner en feilen og påpeker den.
Hovedbok er et sett med jobber som egner seg for å dokumentere, kvalitetsikre og presentere flytting av ressurser:
- Ressurser kan være penger, varer, timer, tjenester. De forefinnes typisk innenfor økonomisystemer eller Enterprise Resource Planning og finans.
Hovedboks jobber omfatter blant annet:
- Dokumentering: registrering, dokumentering, regler
- Kvalitetssikring: re-kategorisering, avstemming, periodisering,
- Presentasjon: sum, sum-summer, kjernerapporter (dagbok, saldoliste hovedbok, resultat og balanserapport, MVA).
Når hovedbok dokumenterer ved å registrere endringer om når og av hvem og knytter disse til fysiske og elektroniske dokumenter - sier via at regnskapet er sporbart.