Hvorfor løpet er kjørt for Office på mobil? Oppdatert.

Jeg skriver på PC, iPad og iPhone. Jeg skriver for bloggene mine, og jeg skriver for å forstå bedre det jeg programmerer. På alle de tre mobile enhetene bruker jeg appen Byword. Den synkroniserer ved hjelp av iCloud, slik at alle mine enheter er oppdatert.

På iPhone skriver jeg ned ideer på omtrent et avsnitt og gjør mindre korreksjoner på eksisterende dokumenter. På iPad skriver jeg gjerne et par tre avsnitt og gjør de meste av korreksjonene. På Macbook skriver jeg lengre dokumenter og legger ofte til illustrasjoner og publiserer disse til bloggene.

Jeg ser at mange bruker data anderledes. De må til sin PC for å kunne skrive. Har de Windows trenger de Word og har de Mac skal de ha Pages. De kan ikke gjøre endringer med mobilene sine.

Byword på iPhone

Jeg skrev første versjon av denne posten med Byword på Macbook Air. Selve programmet er på 3.2 millioner bitter. Dokumentet derimot er på fattige ca 2600 bitter!

Jeg tok en gjennomgang på teksten på iPhone uders siestaen. I kveld hjalp kona mi meg med denne versjonen.

Pages til Apple derimot, er mer enn 100 ganger større enn Byword. Dette påvirker minnebruk, hastighet og i særdeleshet utviklingstid. Konsekvensen av det er at Pages ennå ikke har full iCloud funksjonalitet, mens Byword har allerede hatt to versjoner med dette. Pages oppdateres også vanligvis bare én gang i året, mens Byword oppdateres nesten kontinuerlig.

Pages selv er en pusling og er fattig på egenskaper i forhold til Microsoft, hvor både program og dokumentformat, er flere ganger større enn Pages.

Når en bruker forskjellige mobile enheter, er det enkelte ting som er viktigere enn andre:
  1. Rask start - at du ikke må vente på programmet
  2. Rask åpning av dokumenter
  3. Øyeblikkelig synkronisering mellom mobile enheter og nettskyen
  4. Hjelpetaster i skjermtastaturet for viktige funksjoner

Det finnes bare en håndfull kode-editorer som Byword og iWriter som dekker dette fullt ut. Pages fra Apple faller igjennom for meg. Den bruker for lang tid til å starte og har ikke hjelpetaster. Dessuten er iCloud støtten på Mac fragmentarisk. Så selv om den har fantastiske egenskaper, bruker jeg den nesten aldri.

I tillegg må apper ha gode layout-egenskaper (som for eksempel layoutspråket MarkDown), mulighet til å sette inn bilder og linker og eksportere i mange formater. Det er bare Byword som fyller mine behov.

Det er utenkelig at Microsoft vil kunne dominere mobiler, slik som de gjorde på PC. Jeg ser ikke heller at Apples Pages vil kunne komme dit. Derimot vil enten Byword eller lignende apper klare å skape en tekstbehandlingsapp som er god nok. Da først etter hundrevis av versjoner!

Populære innlegg fra denne bloggen

InvestorForum by VentureLab in Oslo a success story #startups

10 argumenter mot EUs datalagringsdirektiv

Statsbudsjettet 2010 og steinerskolene